Na czym polega dieta ketogeniczna?

Dieta ketogeniczna to sposób żywienia, który znajduje swoje zastosowanie w medycynie, lecz nie tylko. Wykorzystywana jest w planie leczenia między innymi zespołu Retta, padaczki opornej na leki i stwardnienia guzowatego. Pomaga także w walce z chorobami układu krążenia, otyłością oraz nadciśnieniem. Efekty diety ketonowej sprawiają, że decyduje się na nią coraz więcej osób, które za cel obrały zrzucenie zbędnych kilogramów. 

Jakie są zasady diety ketogenicznej?

Podstawowym założeniem diety ketogenicznej jest ograniczenie spożywanych węglowodanów, na rzecz zwiększenia tłuszczów. W standardowej diecie 50 procent energii pobieramy z węglowodanów, 35 procent to tłuszcze, natomiast 15 procent stanowią białka. Jeśli mówimy o proporcjach składników pokarmowych w diecie ketonowej, diametralnie się one różnią. Zasady mówią, że minimum 80 procent zapotrzebowania energetycznego powinno być pokryte przez tłuszcze, natomiast pozostałe 20 procent z białek oraz węglowodanów. Jeśli nie dostarczamy organizmowi odpowiedniej ilości węglowodanów, jest on zmuszony, aby szukać źródła energii gdzie indziej. Dochodzi wtedy do zjawiska zwanego ketozą. Jest to stan metaboliczny, w którym dochodzi do procesu rozpadu tłuszczów. W rezultacie spalana zostaje własna tkanka tłuszczowa. Więcej przydatnych informacji na ten temat dostępnych jest na stronie: https://dietetyk.edu.pl/diety/dieta-keto/

Jakie produkty są dozwolone w diecie ketogenicznej?

Głównym celem jest spożywanie produktów z jak najmniejszą ilością węglowodanów. Dieta ketogeniczna, jak każda inna, powinna być odpowiednio zbilansowana. W tym celu warto udać się do dietetyka lub zasięgnąć porady lekarskiej. Szczególną uwagę należy zwrócić na to, by spożywane posiłki składały się z pełnowartościowych produktów bardzo dobrej jakości. Mimo wszystko lista wskazanych produktów na diecie ketogenicznej jest dłuższa, niż mogłoby się wydawać na pierwszy rzut oka. W jej skład wchodzą: 

  • ryby (np. łosoś, makrela)
  • owoce morza
  • mięso (m.in. wołowe, drobiowe, wieprzowe) 
  • awokado
  • oliwa z oliwek
  • olej lniany
  • majonez
  • masło ghee
  • orzechy
  • sezam
  • oliwki
  • warzywa (t.j. jarmuż, kalafior, sałata, cukinia)
  • siemię lniane
  • olej kokosowy

Warto wspomnieć, że jeśli decydujemy się na dietę ketogeniczną, należy zaopatrzyć się w suplementy zawierające witaminę D, wapń, magnez, a także potas.

Zalety i wady diety ketogenicznej Dieta wysokotłuszczowa przyczynia się w dużym stopniu do zahamowania apetytu, a co za tym idzie szybką redukcją wagi. Do jej zalet możemy zaliczyć: regulacje gospodarki hormonalnej organizmu oraz wydzielania insuliny, zmniejszenie ospałości w ciągu dnia, znaczne usprawnienie pracy mózgu, przyśpieszenie regeneracji skóry (wspiera walkę z trądzikiem), redukcje poziomu LDL (złego cholesterolu), antykataboliczne działanie na mięśnie. Należy mieć na uwadze, że jest to dosyć kosztowny sposób żywienia (wymaga żywności dobrej jakości), a towarzyszące jej negatywne skutki to częste oddawanie moczu, nieprzyjemny zapach oraz osłabienie i zmęczenie (ściśle związane z wejściem organizmu w stan ketozy).